Isabela-Vasiliu-Scraba-Osmoza-spiritualității-europene // 19 aprilie 2021/ 42098 car./ 5409 cuv.
Isabela Vasiliu-Scraba, Osmoza spiritualității creștin-europene în cultura românească
Sursa: https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/isabela-vasiliu-scraba-osmoza-spiritualitatii-europene/
Motto: „Voi [călugării] nu veți îmbătrâni în mânăstiri. Că mânăstirile nu mai pot da martiri, mucenici. Și nici Biserica. Pușcăriile se vor transforma în Catedrale” (cf. Sfântul Părinte Arsenie Boca, 1952, după ieșirea din lagărul de exterminare supranumit „Canalul Morții”). „Azi ar trebui să ne îngrijoreze riscul de a fi lepădate la fiare vechi atâtea bunuri indispensabile, dintre cele mai intime ale Evangheliei, tocmai la vremea ignoranței creștine a atâtor oameni care se cred ajunși cu mintea la maturitate” (Hans Urs von Balthasar).
Puțin remarcată este biserica „San Nicola in carcere” construită în sec. XVII. Această biserică din centrul istoric al Romei ar fi fost să fie diaconia Părintelui Hans Urs von Balthasar trecut la Domnul cu două zile înainte de a fi făcut cardinal de către Papa Ioan Paul al II-lea. Nu pentru că eruditul teolog elvețian ar fi trăit experiența vreunei încarcerări, precum Episcopul de Myra (viitorul Sfânt Nicolae) la vremea împăratului Dioclițian. Poate doar fiindcă Sfântul Ioan Paul al II-lea (canonizat de Papa Benedict al XVI-lea), provenit din Polonia comunistă, vroia să atragă atenția asupra martirajului din temnițele comuniste care „a umplut cerul cu sfinți” cum zicea Părintele Iustin Pârvu.
Papa Ioan Paul al II-lea era desigur la curent cu viul interes al Părintelui Hans von Balthasar pentru Sf. Maxim Mărturisitorul căruia în 1945 îi comentase Cele 100 de capete despre cunoaștere/ Die gnostischen Centurien des Maximus Confesor, cu interesul pentru patristică în general, și pentru marii mistici din istoria creștinismului ca si pentru mistica Adrianne von Speyr cu care fostul iezuit fondase Comunitatea Sfântului Ioan și editura adiacentă.
La editura sa, teologul Urs von Balthasar s-a ferit să publice „uscate volume” de teologie academică, dând prioritate vieților de sfinți: „Nicht trockene Lehrbuecher druecken fuer die Welt die Weisheit des Evangeliums Christi aus, sondern die Existenz des Heiligen, die vom Heiligen Geist Christi erfasst sind” (H. U. vB.).
In aceiași perioadă când Hans Urs von Balthasar se ocupa cu teologia Cuvântului lui Dumnezeu din vremea Părinților Bisericii, în România erau traduse părți extinse din opera lui Marxim Mărturisitorul în volumul al II-lea (traduceri din Cele 100 de capete despre cunoaștere) și al III-lea al Filocaliei publicată la Sibiu între 1945 și 1948.
Poate chiar la îndemnul duhovnicului ei, pe atunci stareț la Mânăstirea Brâncoveanu, Julieta Constantinescu (viitoarea maică Zamfira de la Mânăstirea Prislop) ar fi vrut să facă o lucrare de doctorat pe tema învățăturilor Sfântului Maxim Mărturisitorul traduse de Dumitru Stăniloae împreună cu Arsenie Boca, volume stilizate de poeta Zorica Lațcu și de poetul acad. Nichifor Crainic (vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Cioran și culisele Filocaliei sibiene, https://isabelavs2.wordpress.com/parintele-arsenie-boca/isabelavs-tradufilocalia5/ ).
Din prima ediție a Filocaliei, pe volumul al III-lea cuprinzând în exclusivitate traduceri din Maxim Mărturisitorul găsim următoarea dedicație: „Prea Cucerniciei Sale Părintelui ieromonah Arsenie care a reînviat, cu viața și cu propăvăduirea, duhul Filocaliei în viața religioasă a poporului nostru.” (D-tru. Stăniloae, 6 ian. 1948).
În 1948, în a treia zi de Paști, starețul de la Sâmbăta avea să fie arestat pentru vreo patru luni, acuzat că „instigă oamenii să se boteze”, cum scria un turnător comunist în martie 1948.
Despre viitoarea stareță de la M-rea Prislop, un fost coleg al ei de la Teologie (pentru el a treia sau a patra facultate după Litere și Filozofie, urmate de Matematică) îmi spusese că era „mistică, foarte frumoasă, dar că nici să te uiți la ea nu te lăsa” (Alexandru Giuculescu).
Proiectul lucrării ei de doctorat a căzut de la sine după brutala ridicare (fără decizie judecătorească) a Părintelui Arsenie Boca în noaptea de 15/16 ianuarie 1951 de către zece securiști. Pentru eliberarea duhovnicului arestat și dus la Canal, maica stareță Zamfira a scris Patriarhului Justinian Marina, știind bine că acesta îl apreciază pe faimosul duhovnic pe care chiar Patriarhul intenționase a-l face episcop. Conducătorul Bisericii Ortodoxe a dat cererea prietenului său, care era președintele țării. Dar tovarășul Gheorge Gheorghiu Dej, lipsit de putere decizională, a dat mai departe scrisoarea omului Moscovei care era Burăh Tescovici, alias Teohari Georgescu, ministrul de interne. Urmarea a fost că, în loc să fie eliberat după un an de muncă forțată la Canalul Dunărea-Marea Neagră, Sfântul Părinte Arsenie Boca a fost pus în libertate după mai bine de 14 luni. În Wikipedia confiscată, Burăh Tescovici este desemnat în exclusivitate ca „Georgescu”. Ceea ce prevăzuse un mare poet: „Acum se arată/ cel ce ucide și-și schimbă / numele mare cu al victimei lui/ nu doar haina” (Mircea Ciobanu, Glissando, din volumul postum „Anul tăcerii”, Ed. Vitruviu, 1997, p.21; vezi și Isabela Vasiliu-Scraba, Poet la vremea lui Ahab. Poezii încifrate de Mircea [Sandu] Ciobanu și salvatoarea neînțelegere a criticului Marian Popa, https://isabelavs2.wordpress.com/articole/isabelavs-ciobanu10mirceapoezii/ ).
Născut și decedat în exact aceiași ani ca și Hans Urs von Balthasar, preotul Dumitru Fecioru (1905-1988), universitar predând omiletica patristică, decăzut din 1949 la nivelul de profesor de greacă, publicase în 1937 „Bibliografia traducerilor în românește din literatura patristică” (vol. I, 1691-1833).
Ca preot la biserica Cuțitul de argint, D-tru Fecioru – cel care l-a îndemnat pe mitropolitul Bartolomeu Anania să diortosească Septuaginta (vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Actualitatea filozofului Nae Ionescu, în rev. „Acolada”, Satu Mare, nr.2/ 2021, https://isabelavs2.wordpress.com/articole/3058-2/ ) -, era vizitat la biserica din București de Părintele Arsenie Boca, pe urmele căruia se găseau negreșit angajați ai Securității care în 1989 i-a pricinuit moartea martirică din 28 noiembrie (vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Martiriul Sfântului Arsenie Boca, un adevăr ascuns, https://isabelavs2.wordpress.com/parintele-arsenie-boca/isabelavs-martiriul7-boca/).
Dar nu numai interesul teologului Hans Urs von Balthasar pentru Patristică și Sfinții Bisericii din primul mileniu de creștinism pot fi văzute ca semne ale osmozei spiritualității creștine europene până la „crucificarea” României de după Yalta (vezi Nicolae Baciu, Yalta și crucificarea României).
Părintele Hans Urs von Balthasar a admirat și tradus din Charles Peguy și din Paul Claudel, doi poeți catolici moderni din versurile cărora a transpus în românește și filozoful Mircea Vulcănescu, martir al închisorilor politice comuniste.
Din „Rugă Fecioarei” de Peguy (tradusă în germană si de Hans Urs von Balthasar) a citat economistul Mircea Vulcănescu în fața completului de judecată pe 15 ianuarie 1948 după un discurs de trei ceasuri, neuitând să menționeze că „acest Peguy a fost și întemeietorul oficiosului comunist „L’Humanite”: „Când trebui să facem popasul la răscruce, / S-alegem de căință, părerile de rău,/ Când trebui ca viața să-și afle cursul său,/ La cheia îndoită a bolților de cruce,// Tu singură, Stăpână pe-al tainelor destin,/ Știai că pe-o cărare ne aștepta impasul, / Si cunoșteai pe aceea ce ne-au ales-o pasul/ Cum se alege cedrul și lemnul unui scrin.// Și nu din vrednicie, căci nu aveam putere,/ Și nici din datorie, pentru că n-o iubim;/ Dar așa cum dulgherii compasu-n mână țin,/ Din setea de-a ne pune la mijloc, la durere.// Pentru ca jalea lumii să o primim în piept,/ Și din nevoia cruntă de-a nu te ști ferit,/ De-a trage unde-i greul, chiar dacă e cumplit,/ Și de-a primi și răul întreg, precum e drept”. (vezi Mircea Vulcănescu, Ultimul cuvânt, București, Editura Crater, 2000, pp. 229-230; a se vedea și Isabela Vasiliu-Scraba, Locul filozofului Mircea Vulcănescu în Școala Sociologică a lui Dimitrie Gusti, https://isabelavs2.wordpress.com/mircea-vulcanescu/isabelavs-vulcanescu-gusti/).
Ucis la Aiud prin repetate schingiuiri, filozoful Mircea Vulcănescu fusese condamnat opt ani pentru un imaginar „dezastru al țării”, în condițiile în care „România a terminat războiul având cea mai mare rezervă de aur din cursul istoriei ei: peste 230 tone de aur (cf. A. Apahideanu, rudă cu Mircea Cancicov, omorât după gratii, acea rubedenie care a revendicat în zadar vila „Cancicov” din Bacău).
Germanist de formație, teologul elvețian s-a mai ocupat intens cu scrierile si corespondența lui Georges Bernanos (1888-1948). I-a tradus și dramatizat romanul „Sub soarele lui Satan” care a avut o montare scenică precedând montarea francezilor. Și corespondența lui Bernanos a tradus-o și a publicat-o în premieră: primul volum de scrisori în 1951, „Blânda îndurare”/ Das sanfte Erbarmen. Briefe – Georges Bernanos și al doilea în 1954, „Răbdarea săracilor –noi scrisori”, 1954/ Die Geduld der Armen.
În cultura românească interbelică, filozoful Nae Ionescu începea pe 29 mai 1926 prezentarea cărții Sub soarele lui Satan [Die Sonne Satans, tradusă de Hans Urs von Balthasar], roman care închide multe „elemente de elevație mistică” (N. Ionescu) notând că „prima serie de exemplare din romanul lui Bernanos trimise la București e deja epuizată”, deși, pe motiv de „insuficiență metafizică”, criticii literari „nu au luat încă atitudine” (Nae Ionescu, Roza vânturilor, 1937, 1990, p.345).
După opinia Părintelui Urs von Baltasar, din romanele lui Bernanos transpare o „teologie sacramentală trăită ca jertfă” (Mein Werk –Durchblike / „Privire retrospectivă asupra operei mele”, volum postum apărut în 1990, tradus de Wilhelm Tauwinkl și publicat de Ed. Galaxia Gutemberg, Târgu Lăpuș, 2005).
Filozoful Mircea Vulcănescu a conferențiat la Sala Dalles pe 25 februarie 1944 despe Leon Bloy, pe care teologul elvețian îl punea alături de Peguy și Bernanos, neputându-se lipsi de ei, „dincolo de orice modă de o zi” (H.U.vB., op.cit., p.76)
În repetate rânduri, nu numai la o sută de ani de la moartea lui Goethe, Hans Urs von Baltasar l-a comentat pe Faust, căruia Nae Ionescu îi rezervase un curs de metafizică în anul universitar 1925-1926 (vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Despre Faustul lui Nae Ionescu; https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/isabelavs-bacau5fausnae/ ).
Din poemul goethean și Mircea Vulcănescu extrăsese dedicații de pus în fruntea monografiei sale despre Nae Ionescu (vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Contra factum non valet argumentum, sau, Cenzurarea cripto-comunistă a monografiei lui Mircea Vulcănescu despre Nae Ionescu scrisă între 1941-1944 și publicată în 1992, https://isabelavs2.wordpress.com/mircea-vulcanescu/contra-factum-non-valet-argumentum/ ). A doua și a treia dedicație spre a evidenția componenta occidentală a personalității lui Nae Ionescu, neodihna unui spirit faustic de tip renascentist.
Alegând astfel de reprezentări, discipolul n-a fost cu niciuna prea inspirat. Pentru că respectiva componentă de tip renascentist nu ținea de esența neschimbătoare a personalității maestrului său. În plus el probabil uitase părerea Profesorului după care atât Goethe cât și Immanuel Kant, văzuți ca spirite renascentiste, închid acea perioadă a spiritualității omenești în care omul avusese „cutezanța de a înfrunta pe Dumnezeu, sau a deveni el Dumnezeu” (Nae Ionescu, Roza vânturilor, p.412)..
Deși lumea universitară tinde a considera că filozoful din Koenigsberg ar deschide o noua etapă, profesorul Nae Ionescu subliniază comoditatea oferită lui Kant de imaginea renascentistă a unei lumi închise. Care i-a permis să „escamoteze” (în „Critica Rațiunii Practice”) dificultatea, „sugrumând frământarea metafizică” (vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Concepte cheie în metafizica lui Nae Ionescu, https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/concepte-cheie-la-nae-ionescu/).
Lui Nae Ionescu (admirat și în Germania de filozofii vremii), renascentistul Kant îi apare „blocat de uimire” și alegând atitudinea lașă a celui care nu îndrăznește a deschide poarta menită a împiedica extinderea cunoașterii omenești dincolo de lumea fenomenală (vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Nae Ionescu, sau credința creatoare de cultură, https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/isabelavs-nae-credinta-creatoare-de-cultura/).
În schimb Goethe i-a apărut profesorului Nae Ionescu „eroic ” și totodată „umil”.
In textul scris la comemorarea a 100 de ani de la moartea scriitorului german, Goethe (înaintat în vârstă) ar fi aflat într-un târziu că dincolo de Totul acestei lumi mai există Ceva. Faust, ajuns la bătrânețe, presimțise că dincolo de totalitatea cosmosului în care omul e parte și centru a lumii, mai există Ceva către care natura mărginită a omului îi interzice accesul. Din pricina naturii sale limitate, omul renascentist renunță în mod programatic să mai cerceteze. Constatarea mărginirii capătă în poemul goethean accente tragice în măsura în care ispita cunoașterii nu-l părăsește pe omul oprit prin propria decizie.
Nae Ionescu accentuează însă pe mântuirea lui Faust „prin sfântă cuvântare înspre Dumnezeu” (N,.I). Mesajul ne parvine prin Corul mistic din partea a doua poemului. Prin această dezlegare, Goethe ar fi deschis acea „poartă căreia noi abia astăzi ne îndemnăm a-i trece pragul” (Nae Ionescu, 23 martie 1932).
Pentru prima dedicație din fruntea monografiei despre Nae Ionescu, Mircea Vulcănescu se gândește chiar la mântuirea lui Faust, citând în originalul german următoarele două versuri din Chorus Mysticus: „Toate din lumea trecătoare sunt palid semn … Etern-Femininul ne trage în sus” / „Alles Vergaengliche/ ist nur ein Gleichnis; (…) Das Ewig-weibliche/ Zieht uns hinan” (Goethe, Faust, II).
Goethe ne-ar spune prin ele că Faust sfârșește salvat „de sfânta cuvântarea către Dumnezeu” cum interpretase Nae Ionescu. Invocarea Etern-Femininului duce gândul la mântuirea bătrânului Faust prin intervenția iubirii milostive, solicitată în rugăciunea: „Sancta Maria, Mater Dei, ora pro nobis peccatoribus, nunc et in hora mortis nostrae. Amen”
La începutul densului eseul din 1932, metafizicianul Nae Ionescu îl înfățișase pe Faust (reprezentându-l pe Goethe) ca angrenat în „devenirea întru devenire”, singura alternativă posibilă „a unui om realizat, după dimensiunile ființei lui, complet. Fără rămășiță: fără cenușă” (N.Ionescu) .
„Evoluția” (pusă în ghilimele de profesorul de metafizică) s-a întâmplat doar din punctul de vedere al amplitudini, fără a se putea vorbi de o „evoluție a lui Goethe din punct de vedere al împlinirii” (Nae Ionescu, Roza vânturilor, p.409).
Această prezentare de început i-a reținut atenția filozofului Constantin Noica în 1949, când se împlineau treisute de ani de la nașterea lui Goethe. Atunci fusese silit de autoritățile comuniste (instalate de Stalin la conducerea României ocupate de armata sovietică) să-și părăsească nevasta, copiii și casa cea nouă de la Andronache ca să se mute în domiciliul obligatoriu fixat la Câmpulung (vezi Scrisori din Câmpulung, București, 2009).
Găzduit în locuința economistului Gheorghe Staicu (urmând a face și el ani grei de temniță comunistă), Noica a înălțat în jurul ideii naeionesciene de „devenire întru devenire” două masive volume intitulate Anti-Goethe, din care, pe măsură ce scria, îi citea tânărului Alexandru Paleologu (1919-2005) căruia îi oferea si ore de greacă veche (vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Un căutător de înțelepciune discret: Alexandru Paleologu, https://isabelavs2.wordpress.com/articole/isabelavs-paleologu/ ).
Dar ideea naeionesciană de „devenire întru devenire” a căpătat un nou înțeles la discipolul C-tin Noica (vezi Isabela Vasiliu-Scraba, „Chintesența” trăirismului, https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/isabelavs-nae-chintesenta-trairismului/). Acela de „devenire rotitoare”, pentru a-i putea fi asociată „devenirea rostitoare”, ca „devenirea întru ființă”, caracteristică insului spiritualizat. A doua este devenirea cea bună. Ea camuflează căutarea – de tip augustinian – a lui Dumnezeu ca „interior intimo meo”, pe care filozoful trăirist Noica a ascuns-o cât a putut de bine, căci cenzorii ideologici (exact aceleași persoane care l-au băgat în temniță în 1958) erau foarte vigilenți să nu se strecoare vreo referire la creștinism, automat catalogată de ei ca dovadă de „fascism”.
La metafizicianul Nae Ionescu „devenirea intru devenire” era legată de ideea că „esențele nu se schimbă”. De aceea a scris că Goethe este un om „fără evoluție”, un om la fel de „împlinit” la 8, la 25, sau la 80 de ani. „Căci împlinindu-se în fiecare moment al vieții sale, el ar fi fost, din punctul de vedere al realizării ființei sale lăuntrice, tot așa de „perfect”, oricând ar fi încetat să trăiască…Istoria vieții spirituale a omenirii nu cunoaște o mai deplină și mai fără de păcat realizare a omului – așa cum l-au creat noile idealuri ale Renașterii – de cum a fost Goethe” (Nae Ionescu, Roza vânturilor, 1937, p.410).
Manuscrisul noician al cărții despre Goethe fost sechestrat de Securitatea anti-românească la arestarea filozofului Noica pe 11 dec. 1958. Scăpat cu viață din temnița politică, Noica a solicitat în anii șaptezeci manuscrisul care i-a fost restituit de Securitate în formă mutilată, cu multe pagini și capitole lipsă.
Cenzurat și mult redus ca dimensiuni a apărut în 1976 cu titlul „Despărțirea de Goethe”. Cartea s-a bucurat de o interesantă si amănunțită prezentare semnată de criticul literar Alexandru Paleologu (vezi Amicus Plato…, sau, „Despărțirea de Noica”, în vol.: Ipoteze de lucru, C.R., 1980, pp.7- 67). A fost unicul semn de receptare, la nivel ideatic, tolerat să apară în timpul vieții filozofului. Toate textele mele despre gândirea noiciană, formând laolaltă prima carte despre filozofia lui Noica, au fost cenzurate (în stilul vremii) prin repetate amânări de publicare, din 1984 si până în 1991 (vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Filozofia lui Noica, între fantasmă și luciditate, Slobozia, 1992).
Cu referire la Goethe, metafizicianul Nae Ionescu fusese însă cu mult mai subtil decât Noica. Pentru că nu l-a reținut prea mult nici imaginea „devenirii întru devenire”, nici acel cadru în care Goethe era cumva plasat la sfârșit de drum, ca reprezentant al tragediei omului Renașterii închizând o perioadă a spiritualității omenești.
În finalul eseului din 1932, Nae Ionescu precizase cu limpezimea sa obișnuită: „Acum o sută de ani Goethe a deschis o poartă căreia noi abia azi ne îndemnăm a-i trece pragul” (p.413).
Intr-o schiță istorică a înțelegerii lumii prin mesajul creștin, Hans Urs von Balthasar sintetizează epoca Renașterii la capitolul al doilea intitulat „Reducția antropologică”. Acestei „reducții” îi urmează un al treilea drum: Calea Iubirii (vezi Glaubhaft ist nur die liebe, 1963 / L’amour seul est digne de foi, traducere de Robert Girard/ „Iubirea ca formă de revelație”, trad. Ioan Inesc, Târgu Lăprș, Ed. Galaxia Gutenberg, 2005).
S-ar putea spune că teologul elvețian a fost gând la gând cu Nae Ionescu, filozoful român care a marcat epoca în care a trăit și care și-a început cariera universitară cu prelegerea despre Iubire ca formă de cunoaștere. In posfața volumului de publicistică naeionesciană pe care l-a îngrijit, Mircea Eliade sintetizase eforturile de viață și de gândire ale Profesorului său, notând că două au fost interesele fundamentale pe care le-a manifestat Nae Ionescu: unul legat de iubirea revelată de creștinism și celălalt de drama mântuirii (vezi „Cuvântul editorului” în vol. Nae Ionescu, Roza vânturilor, 1937, p. 438).
Faust-ul lui Goethe (1749-1832) a pricinuit, ca să zicem așa, și ultima osmoză a spiritualității europene, cea din 1949, când Lucian Blaga îl traducea pe Faust, când Noica scria în domiciliul forțat Anti-Goethe și când universitara Alice Voinescu, înainte de a fi înlocuită din învățământ prin Marcel Breslașu, alias Bresliska, iar pe urmă arestată fără motiv, ținuse cu diferite ocazii conferințe despre Faust, întâi la Radio (când director era doctorul Vasile Voiculescu ajuns la peste 70 de ani martir al temnițelor comuniste) apoi la Castelul Bran, invitată de Domnița Ileana si în cele din urmă în cercuri restrânse de intelectuali bucureșteni (vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Statul-închisoare și artistul adevărat, despre „Uniforme de general” de Mircea Eliade, în rev. „Acolada”, Satu Mare, 2021, nr. 1 / 158, pp.12-13, https://isabelavs2.wordpress.com/mircea-eliade/isabela-vasiliu-scraba-statul-inchisoare-si-artistul-adevarat/ ).
De la fosta universitară ar fi rămas si un manuscris inedit despre Goethe, după informațiile furnizate Securității de turnătorul Paul Erdoes, alias Pavel Apostol, profesor de marxism-leninism (vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Diagrame spirituale, https://isabelavs2.wordpress.com/lucian-blaga/isabela-vasiliu-scraba-faust-blaga/ ).
Ca și pe filozoful Lucian Blaga**, pe teologul Hans Urs von Balthasar l-a inspirat ideea de „formă” originară a plantei, expusă de Goethe în Metamorfoza plantelor.
Părintele Hans Urs von Balthasar a încercat să introducă această noțiune în teologie, pornind de la premiza că o formă se lasă văzută din toate părțile și că privind de fiecare dată altă parte a formei, vedem totuși una și aceiași formă („Gestalt”).
Astfel, creștinismul ar putea fi privit întâi ca forma lui Iisus Hristos care este de urmat – ca fiind Calea, Adevărul si Viața-, apoi privit ca Hristos împreună cu Biserica Lui, ambele modalități de percepere ale creștinismului dând seamă de aceiași unică formă.
La „eroismul umilinței” de a accepta legea firii în care s-a întrupat Fiul lui Dumnezeu s-a gândit metafizicianul Nae Ionescu într-o inspirată interpretare a Fugii în Egipt: „Există –scria filozoful– un eroism al umilinței, un eroism cotidian, fără gesturi și fără pathos, ignorat de toți, răstălmăcit de toți, batjocorit de toți (…). E tragicul eroism al celui care-și simte chemarea, care-și știe îndatoririle grele ale acestei chemări, și care își impune aspra disciplină de a aștepta, întreg, ceasul în care trupul și sângele Lui se vor frânge cu folos pentru iertarea păcatelor noastre. Când steaua Betleimului se arată deasupra capetelor noastre, noi ne gândim că după arătarea ei a urmat fuga în Egipt și intonăm (…) vechiul îndemn vecinic nou: iată, Mirele vine la miezul nopții, și fericită e sluga pe care o va afla priveghind.” (Nae Ionescu, 25 dec. 1929).
Întrebat în 1975 care îi este părerea despre viitorul comunităților monahale (în Occident pe cale de dispariție), Hans Urs von Balthasar a răspuns în esență cam la fel cu (martirizatul) și marginalizatul Părinte Arsenie Boca vorbind de „călugării albi” și accentuând pe urmarea lui Hristos și pe voturile monahale (ascultarea, fecioria și sărăcia) care pot fi trăite și în afara zidurilor de mânăstire.
*Între cei doi mari filozofi români, Lucian Blaga și Nae Ionescu era o diferență mică de vârstă (5 ani), dar foarte mare de preocupări, deși doctoratele le-au luat la nemți la vreo trei ani distanță. Filozoful Nae Ionescu (încă din Germania „doctor”-ca să spunem așa- în teologie, fiind acolo referent la o editură de profil religios) obținuse la Muenchen un doctorat în logistică (vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Actualitatea filozofului Nae Ionescu, https://isabelavs2.wordpress.com/articole/3058-2/ ), în timp ce Lucian Blaga la Viena era interesat de filozofia culturii. Evoluțiile lor au fost diametral opuse: Blaga de la Teologie la teoria cunoștinței (manifestând o „iubire cu totul intelectuală a misterului metafizic” apud. Cioran, 1931) iar Nae Ionescu exact invers.
In Sibiul Universității clujene, – refugiată la vremea masacrelor administrației maghiare de la Ip și Trăsnea -, preotul Nichifor Todor, vorbind odată despre Sfântul de la Sâmbăta, a descris perfect relația dintre teologul Stăniloae și filozoful căruia îi apăruse la Fundații Trilogia cunoașterii : „unde Stăniloae l-a înțepat cu venin pe Blaga, Părintele Arsenie Boca l-a uns cu mir”. Ip este satul devastat de horthyști pe 13/14 septembrie 1940 unde au fost masacrați 157 români, unii îngropați de vii. Trăsnea este satul căruia i s-a dat foc pe 9 sept .1940 și 263 români au fost uciși cu bestialiate După un bilanț parțial, trupele de ocupație maghiară au ucis în chinuri 22713 de români (copii, femei, bărbați) pentru „stârpirea rasei valahe” (vezi vol. Teroarea horthysto-fascistă în Nord-Vestul României, septembrie 1940-octombrie 1944, București, Ed. Politică, 1985, pp. 59-91). Localitățile Ip și Trăsnea, din Nordul Ardealului aflat sub ocupația ungurească de după Dictatul de la Viena, au fost cenzurate de Dan Iacob din textul meu „Misterul needitării operelor complete ale filozofului Noica” preluat (fără acordul meu) în antologia „Sunetul Noica”, Roman, 2019, pp.394-366. Horia Stanca scrisese în memoriile sale (Așa a fost să fie, Cluj, 1994, Ed. Dacia) la p. 48 de „cruzimile feroce, nemaiauzite: Cu tricolorul românesc, găsit prin casele unde-l păstraseră simbolic, oamenii erau purtați cu el bătut în cuie pe trup, pe ulițele satului. 991 de Hristoși au fost crucificați în satele și cătunele Ardealului de Nord, 151 la Ip, 81 la Trăsnea. Puteai rămâne insensibil la asemenea grozăvii?” (vezi Isabela Vasiliu-Scraba, La Centenarul Marii Uniri, o privire filozofică asupra istoriei, https://isabelavs2.wordpress.com/articole/romania1918-2018/)
REPERE BIBLIOGRAFICE
- Isabela Vasiliu-Scraba, Martiriul Sfântului Arsenie Boca, un adevăr ascuns la Centenarul sărbătorit la Mânăstirea Brâncoveanu; în „Acolada”, nr.9/2014, p. 18: https://isabelavs2.wordpress.com/parintele-arsenie-boca/isabelavs-martiriul7-boca/ .
- Isabela Vasiliu-Scraba, O enigmatică pictură a Sfântului Arsenie Boca aflată în mijlocul Bucureștiului, https://isabelavs2.wordpress.com/parintele-arsenie-boca/sfantul-arsenie-boca-elefterie/ .
- Isabela Vasiliu-Scraba, Miracolul Bisericii de la Drăgănescu şi o profeţie a Părintelui Arsenie Boca, https://isabelavs2.wordpress.com/parintele-arsenie-boca/isabelavs-bisericadraganescu11/ , sau, o primă variantă http://www.romanianstudies.org/content/2011/03/miracolul-bisericii-de-la-draganescu-si-o-profetie-a-parintelui-arsenie-boca/ .
- Isabela Vasiliu-Scraba, Olga Greceanu şi Părintele Arsenie Boca, URL http://www.clipa.com/print_a4876-Isabela-Vasiliu-Scraba-Olga-Greceanu-si-Parintele-Arsenie-Boca.aspx /.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Ceva despre mistica luminii în pictura Părintelui Arsenie Boca, https://isabelavs2.wordpress.com/articole/IsabelaVS-Ghius/ .
- Isabela Vasiliu-Scraba, Legile Părintelui Arsenie Boca, legile veacului viitor, URL https://isabelavs2.wordpress.com/parintele-arsenie-boca/ivslegiarsenieboca7/ .
- Isabela Vasiliu-Scraba, Vedere în duh şi viziune filozofică, sau Părintele Arsenie Boca şi Nae Ionescu, URL http://www.romanianstudies.org/content/2013/01/parintele-arsenie-boca-si-nae-ionescu-vedere-in-duh-si-viziune-filozofica-de-isabela-vasiliu-scraba/ .
- Isabela Vasiliu-Scraba, Actualitatea filozofului Nae Ionescu, fragmentar pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XV, februarie 2021, nr. 2 (159), p. 12, https://isabelavs2.wordpress.com/articole/3058-2/ .
- Isabela Vasiliu-Scraba, Statul-închisoare și artistul adevărat (despre „Uniforme de general”, de Mircea Eliade), fragmentar pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XV, ianuarie 2021, nr. 1 (158), pp. 12-13, https://isabelavs2.wordpress.com/mircea-eliade/isabela-vasiliu-scraba-statul-inchisoare-si-artistul-adevarat/ .
- Isabela Vasiliu-Scraba, Harismele Duhului Sfânt și fotografia „de 14 ani” (Mircea Eliade), fragmentar pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XIV, decembrie 2020, nr. 12 (157), p. 12, https://isabelavs2.wordpress.com/mircea-eliade/isabela-vasiliu-scraba-fotografie-mircea-eliade/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Demnitatea metafizică a narațiunii: Mircea Eliade, La Țigănci, pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XIV, noiembrie 2020, nr. 11 (156), p. 12 , https://isabelavs2.wordpress.com/mircea-eliade/isabela-vasiliu-scraba-proza-mircea-eliade-la-tiganci/ .
- Isabela Vasiliu-Scraba, Cenzurarea cripto-comunistă a monografiei lui Mircea Vulcănescu despre Nae Ionescu scrisă în 1941-1945 și publicată în 1992, sau, „Contra factum non valet argumentum”; pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XIV, octombrie 2020, nr. 10 (155), p. 13, https://isabelavs2.wordpress.com/mircea-vulcanescu/contra-factum-non-valet-argumentum/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, „Dayan”(de Mircea Eliade), sau, Transparența matematică a realității sacralizată de pașii lui Iisus, pe hârtie (partea întâi) în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XIV, iulie-august 2020, nr. 7-8 (152-153), p. 12 si partea doua, în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XIV, septembrie 2020, nr. 9 (154), p. 13, https://isabelavs2.wordpress.com/mircea-eliade/isabela-vasiliu-scraba-dayan-transparenta-matematica-a-realitatii/ .
- Isabela Vasiliu-Scraba, „Pelerina” lui Mircea Eliade, pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XIV, iunie 2020, nr. 6 (151), p. 12 si p.18, https://isabelavs2.wordpress.com/mircea-eliade/isabela-vasiliu-scraba-pelerina-lui-mircea-eliade/ .
- Isabela Vasiliu-Scraba, Despre lipsa individualizării în personajul anchetatoarei din romanul eliadesc Pe Strada Mântuleasa, pe hârtie în rev. „Discobolul”, Alba Iulia, anul XVI, nr. 184-185-186, apr,-mai-iunie 2013, pp.167-174, https://isabelavs2.wordpress.com/mircea-eliade/isabelavs-eliademantuleasa24/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Diagrame spirituale [Faust-Nae Ionescu-Blaga], pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XIV, mai 2020, nr. 5 (150), p. 12 si p.18, https://isabelavs2.wordpress.com/lucian-blaga/isabela-vasiliu-scraba-faust-blaga/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Misterul creaturii în hieroglifă vulcănesciană, pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XIV, aprilie 2020, nr. 4 (149), pp. 4-5, https://isabelavs2.wordpress.com/mircea-vulcanescu/misterul-creaturii-hieroglifa-vulcanesciana/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Locul filozofului Mircea Vulcănescu în Școala Sociologică a lui Dimitrie Gusti, fragmentar pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XIV, martie 2020, nr. 3 (148), p. 12, https://isabelavs2.wordpress.com/mircea-vulcanescu/isabelavs-vulcanescu-gusti/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, “Chintesența” Trăirismului , fragmentar pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XIV, februarie 2020, nr. 2 (147), p. 12. https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/isabelavs-nae-chintesenta-trairismului/; a se vedea si, https://archive.org/details/isabela-vs-nae-chintesenta-trairismului/page/n9/mode/2up .
- Isabela Vasiliu-Scraba, Nae Ionescu, sau credința creatoare de cultură , pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XIV, ianuarie 2020, nr. 1 (147), p. 12, https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/isabelavs-nae-credinta-creatoare-de-cultura/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Monada fără ferestre a incompetenței unui editor al lui Nae Ionescu (Partea II-a) , pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XIII, decembrie 2019, nr. 12 (145), p. 12; Partea I-a, pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XIII, noiembrie 2019, nr. 11 (144), p. 12, https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/isabelavs-nae-2ambalaj/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Timpul amintirii... (Partea II-a), pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XIII, octombrie 2019, nr. 10 (143), p. 12; Partea I-a, pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XIII, septembrie 2019, nr. 9 (142), p. 12, https://isabelavs2.wordpress.com/articole/timpul-amintirii/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Cioran și culisele Filocaliei sibiene, https://isabelavs2.wordpress.com/parintele-arsenie-boca/isabelavs-tradufilocalia5/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Mircea Vulcănescu despre spiritualitatea românească interbelică, în rev. „Origini/Romanian Roots”, Norcross, SUA, vol.VII, No. 7-8/73-74, July-August 2003, în Supliment „Mircea Vulcănescu”, p. I.
- Mircea Vulcănescu, Nae Ionescu. Așa cum l-am cunoscut, Ed. Humanitas, București, 1992.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Filozoful Mircea Vulcănescu într-un dicționar de Humanitas, https://isabelavs2.wordpress.com/mircea-vulcanescu/isabelavs-vulcanescudictionar/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Mircea Vulcănescu și Părintele Arsenie Boca, personaje ale romanului eliadesc „Noaptea de Sânziene”, https://isabelavs2.wordpress.com/parintele-arsenie-boca/personajroman/ .
- Isabela Vasiliu-Scraba, Timpul amintirii, https://isabelavs2.wordpress.com/articole/timpul-amintirii/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Metafizica lui Nae Ionescu în unica și dubla ei înfățișare, Slobozia, Ed. Star Tipp, 2000, ISBN 973-8134-06-4; https://isabelavs2.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/09/metafizicanae.pdf; vezi și: https://philpapers.org/rec/VASMLN ; a se vedea și http://www.worldcat.org/title/metafizica-lui-nae-ionescu-in-unica-si-in-dubla-ei-infatisare/oclc/48753439.
- Isabela Vasiliu-Scraba, În labirintul răsfrîngerilor. Nae Ionescu prin discipolii săi: Petre Ţuţea, Emil Cioran, Constantin Noica, Mircea Eliade, Mircea Vulcănescu şi Vasile Băncilă, Ed. Star-Tipp, Slobozia, 2000, ISBN 973-8134-05-6; Cuvânt înainte de Ion Papuc; https://www.worldcat.org/title/in-labirintul-rasfringerilor-nae-ionescu-prin-discipolii-sai-petre-tutea-emil-cioran-c-tin-noica-mircea-eliade-mircea-vulcanescu-vasile-bancila/oclc/49799339.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Contextualizări. Elemente pentru o topologie a prezentului, Slobozia, Ed. Star Tipp, 2002, ISBN 973-8134-24-2; https://isabelavs2.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/09/contextualizari.pdf ; vezi și: http://www.worldcat.org/search?q=Isabela+vasiliu-scraba&qt=owc_search
- Isabela Vasiliu-Scraba, Propedeutică la eternitate. Alexandru Dragomir în singurătatea gândului, Ed. Star-Tipp, Slobozia, 2004, ISBN 973-8134-16-1; https://isabelavs2.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/09/propedeutica.pdf .
- Isabela Vasiliu-Scraba, O pseudo-descoperire a unui pseudo-plagiat (Nae Ionescu- Eveline Underhill). Lucrurile și Ideile platonice, Slobozia, Ed. Fundației „Ionel Perlea”, 1995; https://isabelavs2.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/09/134402379-isabelavasiliuscrabanaeplatonpseudodescoperire.pdf.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Filozofia lui Noica – între fantasmă si luciditate, Slobozia, 1992; https://isabelavs2.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/09/isabelavscrabanoicafantasmaluciditate.pdf ; vezi si: https://philpapers.org/rec/VASFLC .
- Isabela Vasiliu-Scraba, “Contemplația înțelegătoare” a filozofului Nae Ionescu, pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XIII, martie 2019, nr. 3 (136), p. 12, https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/isabelavs-vulcannae10-mantuirea/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, O cheie filozofică de înțelegere a lui Nae Ionescu, sau Jocuri conceptuale “provocate” de Kant , pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XIII, februarie 2019, nr. 2 (135), p. 16, https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/isabelavs-nae-kant/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, O încercare soteriologică: soluția metafizică nae-ionesciană, pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XIII, ianuarie 2019, nr. 1 (134), p. 16, https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/nae-ionescu-excurs-existenta/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Experiențe ale gândirii nae-ionesciene (Partea II), pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XII, noiembrie 2018, nr. 11 (132), p. 16; Partea I, în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XII, octombrie 2018, nr. 10 (131), p. 16, https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/raportarea-la-timp-a-metafizicii/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Metafizica ființei în viziune lui Nae Ionescu, pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XII, septembrie 2018, nr. 9 (130), pp. 16,18, https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/nae-metafizica2/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Concepte cheie în metafizica lui Nae Ionescu, pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XII, iulie-august 2018, nr. 7-8 (128-129), pp. 16,18, https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/concepte-cheie-la-nae-ionescu/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, False dispute cu ideile lui Nae Ionescu și ale lui Eliade, pe hârtie în rev. „Biblioteca Seprentrionalis, Baia Mare, an XXV, nr. 1 (48), iunie 2017, pp. 84-88; https://isabelavs2.wordpress.com/isabelavs-polemicaeliadenae/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Platon la doi foști discipoli ai profesorului Nae Ionescu: Mircea Eliade și Mircea Vulcănescu; pe hârtie în rev. „Tribuna”, Cluj-Napoca, anul XV, 1-15 decembrie 2016., nr. 342/2016, p. 10 și p.31; https://isabelavs2.wordpress.com/vulceliadeplaton/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Nae Ionescu despre „superbia animi”, pe hârtie în „Acolada”, Satu Mare, anul X, nr 6 (103), iunie 2016, p. 10; https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/isabelavs-creatiune/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Academicianul Mircea Eliade și neo-iobăgia ideologică post-decembristă; pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, nr.3 (100)/2016, p.14 ; on line, https://isabelavs2.wordpress.com/mircea-eliade/isabelavs-acadmieliade/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, „Orice mare inteligență basculează între filozofie și religie”, sau, Nae Ionescu și Petre Țuțea, pe hârtie în rev. „Tribuna”, Cluj-Napoca, nr. 296/2015, și nr. 304/2015 ; fragmentar on-line în rev. „Clipa”, California, SUA, dec. 2014 http://www.clipa.com/a12740-ORICE-MARE-INTELIGENTA-BASCULEAZA-206-NTRE-RELIGIE-SI-FILOZOFIE-Petre-Tutea.aspx ; vezi: https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/isabelavs-tuteanae/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Wikipedia.ro confiscată de o mafie cu interese ascunse, pe hârtie în rev. „Vatra veche”, Târgu Mureș, Anul VI, nr.2 (62), febr. 2014, pp.46-50; https://isabelavs2.wordpress.com/articole/isabelavs-wikipediaro19/ ; sau fragmentul intitulat Wikipedia.ro citită printre rânduri: http://blogideologic.wordpress.com/2013/06/02/isabela-vasiliu-scraba-wikipedia-ro-citita-printre-randuri/ .
- Isabela Vasiliu-Scraba, Filozoful Noica, un marginalizat al culturii comuniste și postcomuniste, în „Tribuna”, Cluj-Napoca, nr.282/2014, pp.23-25 ; https://isabelavs2.wordpress.com/constantin-noica/isabelavs-noicalistaneagra8/
- Isabela Vasiliu-Scraba, Himericul discipolat de la Păltiniș, pretext de fină ironie din partea lui Noica; pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, nr.4 (67), 2013, pp.16- 17; https://isabelavs2.wordpress.com/constantin-noica/isabelavs-himera2scoalapaltinis10/ ;fragmentar on-line: http://www.omniscop.ro/himera-discipolatului-de-la-paltinis-pretext-de-fina-ironie-din-partea-lui-noica/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Misterul ne-editării operelor complete ale lui Noica; pe hârtie fragmentar în rev. Acolada, nr.2 (65), febr. 2013, p.16 si p.22; https://isabelavs2.wordpress.com/constantin-noica/himera1scoalapaltinis9/ .
- Isabela Vasiliu-Scraba, Ceva despre Școala trăiristă inițiată de Nae Ionescu, pe hîrtie în rev. „Tribuna”, Cluj-Napoca, nr. 258/2013, 1-15 iunie 2013, pp.4-5, https://isabelavs2.wordpress.com/articole/isabelavs-memorialistica2tribuna258/ ; sau din rev. „Alternativa”, Canada, http://www.alternativaonline.ca/IVS1307.html .
- Isabela Vasiliu-Scraba, Nae Ionescu and Vasile Băncilă, https://www.academia.edu/27127487/Isabela_Vasiliu-Scraba_THERE_IS_NO_PERFECTION_IN_THIS_TRANSITORY_WORLD.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Martirii închisorilor în viziunea lui Mircea Eliade si a Părintelui Arsenie Boca, pe hârtie în rev. „Tribuna” (Cluj-Napoca), nr. 255/2013, pp.9-10 ; https://isabelavs2.wordpress.com/parintele-arsenie-boca/noaptea-de-sanziene/ .
- Isabela Vasiliu-Scraba, Noica despre arherul istoric întrupat de Mircea Eliade, pe hârtie în rev. „Tribuna”, Cluj-Napoca, nr. 253/2013, pp. 4-6; https://isabelavs2.wordpress.com/articole/8noica-tabor/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Noica printre oamenii mici și mari ai culturii noastre la 25 de ani de la moarte; pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, Anul VI, nr. 2 (52), febr. 2012, p.19; https://isabelavs2.wordpress.com/constantin-noica/isabelavs-25aninoica4/ .
- Isabela Vasiliu-Scraba, Nae Ionescu si Părintele Arsenie Boca ; pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul VI, nr. 12 (63), decembrie 2012, p. 7; https://isabelavs2.wordpress.com/parintele-arsenie-boca/isabeavs-boca-nae9/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Despre Faustul lui Nae Ionescu, pe hârtie în rev. „Discobolul”, Alba Iulia, anul XV, nr. 178-179-180, oct.-nov.-dec. 2012, pp.212-218, https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/isabelavs-bacau5fausnae/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Camera 13 a Vilei Noica de la Păltiniș ; pe hârtie în rev. „Discobolul”, Alba Iulia, anul XIII, nr.151-152-153 (156-157-158), iul.-aug.sept, 2010, https://isabelavs2.wordpress.com/constantin-noica/pelerinaj-noica/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Moartea spirituală în receptarea din țară și visul premonitoriu al lui Eliade, pe hârtie în rev. „Argeș”, Pitești, Anul VIII (XLIII), Nr.12 (318), dec. 2008, p. 36, si în „Revista Română”, Iași, nr. 55/ 2009, pp 16- 17, https://isabelavs2.wordpress.com/mircea-eliade/premonitia-eliade/ .
- Isabela Vasiliu-Scraba, Mircea Eliade și brațul lung al inchiziției comuniste, https://isabelavs2.wordpress.com/mircea-eliade/isabelavs-eliadewikipedii5/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Mircea Eliade și detractorii lui, sau, Răfuiala omului de rând cu omul superior, https://isabelavs2.wordpress.com/mircea-eliade/isabelavs-eliadedetractori4/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, A fost I. P. Culianu turnător al savantului Mircea Eliade?, https://isabelavs2.wordpress.com/mircea-eliade/secuculieliade/.
- Isabela Vasiliu-Scraba, Faust în interpretarea lui Nae Ionescu, în rev. „Jurnalul literar”, București, Serie nouă, an XVI, nr. 20-24, nov.-dec., 2005, p.6-7; conferință la Muzeul „Șuțu” din București, 16 martie 2006.
Autoare: Isabela Vasiliu-Scraba (vezi fisa scriitoarei Isabela Vasiliu-Scraba din Wikipedia.ro înainte de vandalizarea ei (vezi Wikipedia.ro confiscată de o mafie cu interese ascunse, https://isabelavs2.wordpress.com/articole/isabelavs-wikipediaro19/) de către administratorul MyComp care a cenzurat textele scriitoarei din revistele de cultură și informațiile privitoare la studiile ei post-universitare de limbi străine în țară și de filozofie în Occident: https://isabelavs2.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/12/fisa-din-wikipedia-ro.pdf ).
Sursa: https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/isabela-vasiliu-scraba-osmoza-spiritualitatii-europene/